from 
Thu 31.10.19
18:00
to 
Thu 5.12.19
18:00

Script for a Beautiful Landscape by Samah Hijawi at n0dine

with 
tags 

[EN] nadine presents the solo exhibition Script for a Beautiful Landscape with works by Samah Hijawi that continue her reflections on the role landscapes play in the stories, memories and identities that shape us. Mostly, her pieces take artistic works that represent Palestine (produced at different points across time) as a starting point to look closely at how the political is the represented in these works, thus offering a new way of reading them—sometimes with a bit of humour. This exhibition complements Hijawi’s new performance Godefroid de Bouillon; the Bastard son of Antara Bin-Shaddad, which will be presented at the Royal Museum of Fine Arts in Brussels in early December. (more info below)

[NL] nadine presenteert de solotentoonstelling Script for a Beautiful Landscape met werken van Samah Hijawi die reflecteren over de rol die landschappen spelen in verhalen, herinneringen en identiteiten die ons vormen. Meestal neemt ze kunstwerken over Palestina (verschillende tijdsstippen gemaakt) als vertrekpunt om zelf werk te maken dat inzoomt op hoe politiek in deze werken ingebed zit. Zo biedt ze een nieuwe lezing ervan, soms voorzien van een beetje humor. 

Deze tentoonstelling wordt georganiseerd naar aanleiding van Hijawi's nieuwe performance Godefroid de Bouillon; the Bastard son of Antara Bin-Shaddad, die begin december in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Brussel wordt gepresenteerd. (meer info zie hieronder)

 

 

Godefroid de Bouillon; the Bastard son of Antara Bin-Shaddad (2019)

 

[EN] A story that jumps through time and across geographies brings the artist and her grandmother in Palestine together with two well-known European personalities: Godefroid de Bouillon, known as the first king of Jerusalem and the illegitimate son of the famous Arabian poet Antara Bin-Shaddad; and the sixteenth-century Flemish painter Pieter Bruegel. Time collapses as we travel back and forth across millennia—from Jerusalem, to Brussels, to London, and back to Jerusalem. Following the non-linear hakawati structure of epic storytelling, personalities and images are playfully displaced and recontextualized in a colonialist history. Using different forms of collage in both the narrative and the images, Hijawi tactfully invites us to look with her at how colonialism is deeply embedded in canonized European artworks.

[NL] Een verhaal dat doorheen tijd en ruimte springt, brengt de kunstenaar en haar grootmoeder in Palestina samen met twee bekende Europese persoonlijkheden; Godefroid de Bouillon, bekend als de eerste koning van Jeruzalem en de buitenechtelijke zoon van de beroemde Arabische dichter Antara Bin-Shaddad; en de 16de-eeuwse Vlaamse schilder Pieter Bruegel. De tijd lost op wanneer we tussen duizenden jaren heen en weer reizen - van Jeruzalem, naar Brussel, naar Londen en terug naar Jeruzalem. In navolging van de niet-lineaire hakawati-structuur van het episch vertellen van verhalen, worden persoonlijkheden en beelden op een speelse manier ontheemd en opnieuw gecontextualiseerd in een koloniale geschiedenis. Met behulp van verschillende vormen van collage in zowel het verhaal als de beelden neemt Hijawi ons tactvol bij de hand om samen te kijken hoe het kolonialisme diep ingebed is in het Europese kunstcanon.

 

Concept and performance: Samah Hijawi

Dramaturgy: Reem Shilleh

Technical support: Gregor Van Mulders

Producer: Kunstenwerkplaats Pianofabriek

Co-producers: BOZAR, Chaire Mahmoud Darwich, Kunstenwerkplaats Pianofabriek, Moussem, A. M. Qattan Foundation, KAAP

Coaches: Frederik Le Roy 

Special thanks to: Sana Ghobbeh, Einat Tuchman, Aline Khoury and Daoud Al Ghoul

With the support of Vlaamse Gemeenschap, MMAG Foundation, nadine and De School van Gaasbeek

 

 

Samah Hijawi

[EN] Samah Hijawi is an artist and researcher currently doing her PhD in Art Practice at ULB and the Academie Royale Des Beaux Art de Bruxelles, Belgium. In her multi-media works she explores the aesthetics of representation in artworks that allude to the histories of Palestine. Her works have been shown in The Hayward Gallery in London, BOZAR and Beurscchouwburg in Brussels, Bureau Europa- Maastricht, MoMa and Apex Art - New York; Darat al Funun - Amman, among others. She previously collaborated with Ola El-Khalidi and Diala Khasawneh in directing Makan Art Space (2003-2016), an independent space for contemporary art in Amman. And together with Shuruq Harb and Toleen Touq she co-curated the platform The River has Two Banks (2012-2017), initiated in to address the growing distance between Jordan and Palestine.

[NL] Samah Hijawi is een kunstenaar en onderzoeker die momenteel doctoreert in de kunsten aan de ULB en de Academie Royale Des Beaux Art de Bruxelles, België. In haar multimediale werken verkent ze de esthetiek van de representatie in kunstwerken die verwijzen naar de geschiedenis van Palestina. Haar werken zijn onder meer te zien geweest in The Hayward Gallery in Londen, BOZAR en Beursschouwburg in Brussel, Bureau Europa-Maastricht, MoMa en Apex Art in New York; Darat al Funun in Amman. Eerder werkte ze samen met Ola El-Khalidi en Diala Khasawneh voor de Makan Art Space (2003-2016), een onafhankelijke ruimte voor hedendaagse kunst in Amman. En samen met Shuruq Harb en Toleen Touq was ze medecurator van het platform The River has Two Banks (2012-2017), geïnitieerd om de groeiende afstand tussen Jordanië en Palestina aan te pakken.